29.09.2009

Sokakta Futbol Oynayan Çocuk Sesleri- Orhan Pamuk'u Harvard'da dinlemek


Sokakta futbol oynayan çocuk sesleri "Orhan Pamuk İstanbulu"nun önemli bir parçasıdır. Yazar, kendi hayatında önemli bir yer teşkil eden bu detayı hiç çekinmeden romanlarındaki karakterlere de yaşatmıştır. Orhan Pamuk'un roman karakterleri kitap okurken, düşünürken, uyuklarken, sevişirken dışarıda futbol oynayan çocuk seslerini duyarlar. Kieran'in güzel
yazisiyla neredeyse aynı zamanda Orhan Pamuk'un Harvard'da Türkiye'de sokakta futbol oynayan çocuklardan bahsetmesi benim için güzel bir raslantı oldu.

Üç haftadır şeyehat ediyordum. Futboldan belki fiilen uzaktım ama yolculuğumda yanıma uzun zamandır sırasını bekleyen Simon Kuper'ın "Soccer Ağainst the Enemy" (Amerikanlar için özel düzenlenmiş) adlı kitabını okudum. Güzel, faydalı, sağda solda insanlara satabilecek bir çok şey öğrendim. Roger Milla ne kadar da çirkef bi adammiş mesela!! Ya da eski Sovyet ülkelerinde şike ne kadar alenen yapılıyormuş.. Belki de çoktan beridir bilmem gerekiyodu bunları. Neyse Kuper'in yeni kitabı "Soccernomics"i de okuma listesine ekledim... Bu sefer, herkes'den önce okuyup eleştirisini buradan yapacağım.
Başlık konusuna geri dönelim. Yolculuğum bittikten bir gün sonra Orhan Pamuk'u Harvard üniversitesinde dinleme şansım vardı. Roman ve edebiyat üzerine vereceği 6 bölümlük konferansın ilk dersiydi. Ben de yanıma Pamuk'un ilk ve son kitabını alıp imzalatma misyonuyla Sanders Tiyatrosuna gittim. Pamuk güzel ve teknik bir konuşma yaptı. Tek sorun metnin aslını Türkçe yazdığı için konuşmasında İngilizce tercümesini okumak zorunda kalmış olmasıydı. Pamuk her ne kadar ilginç konulara değinse de, sunumu kağıttan okuyarak yapması ortamın büyüsünü biraz bozdu. Bu detayin dışında, Pamuk'un üstüne bastığı en önemli nokta romanlar ve gerçekçilikti. İşte sokakta top oynayan çocuk meselesi de burada ortaya çıktı. İyi bir yazar sadece ortamı tasvir etmekle kalmamali, okuyucusuna olayları baş karakterin gözünden gördürtebilmeliydi. Kahramanın yattığı o yatakta okuyucu da yatmalı, dışarda çocukların oynadığı topun sesini oradan duymalıydı.

Dışarıda top sesleri duyulan dar sokaklı mahalleleri konuşmasında es geçmediği için Pamuk'a helal olsun dedim içimden. Sonra zaten kitaplarımı da imzaladı, bir de üzerine Harvard Yard'da 3'erden tek kale maç yaptık derdim ama herhalde buna kimse inanmaz.

0 yorum: